❤️ Review ;; Herken Je Honger

geplaatst in: ♥ Food | 0

Herken je honger! – De sleuttel tot jouw ideale gewicht ;Marie-José Torenvliet

Een tijdje terug ontving ik dit boek van Melinda (van Boost Your Health), super leuk! Alleen van de titel “herken je honger” gaat er bij mij al iets kriebelen om dit boek te lezen.. want ja ook ik heb regelmatig “honger” en met dit boek kan ik erachter komen wat voor honger ik precies heb, handig & heel erg interessant.

Heb jij ook het gevoel dat je altijd honger hebt, en dat je even later de koekjes la open trekt om even heerlijk te snaaien? Dit kan dan heel goed lichaamshonger zijn maar het kan ook één van de andere 14 honger soorten zijn die Marie – José Torenvliet beschrijft in haar nieuwe boek “Herken je honger – De sleutel tot jouw ideale gewicht”.

Herken je honger

Marie-José Torenvliet is al 20jaar diëtist, ze onderzocht hoe het mogelijk is dat de ene persoon te maken krijgt met overgewicht en de andere niet.. Dit heeft volgens haar te maken met het herkennen van je honger, er zijn wel 15 verschillende soorten! Wanneer we verkeerd reageren op onze hongergevoel kan dit de vetverbranding remmen of juist stimuleren, daarom is het volgens Marie-josé belangrijk om eerst je hongergevoel te herkennen, om zo je ideale gewicht te kunnen bereiken.

In het boek wordt haarfijn uitgelegd hoe je de 15 verschillen de soorten honger, van concentratiehonger, vermoeidheidshonger tot verveelhonger herkent en hoe je ermee om moet gaan. Zo herken je concentratiehonger bijvoorbeeld doordat je niet meer zo goed kunt nadenken, je aandacht continu afdwaalt, je niet meer zo goed kunt lezen en of luisteren. Dit komt dat er een energie te kort is in je hersencellen en daardoor neemt je focus af. Het eerste wat veel mensen dan gaan doen is opzoek naar eten.. De snoeppotis niet meer veilig in huis! Zoet smakende voeding bevatten namelijk suikers die om worden gezet in glucose, dit is een snelle brandstof voor je hersenen. En doordat je tijdens het kauwen je kaakspieren gebruikt stroomt er meer bloed naar je hoofd, dit extra bloed stroomt ook door naar je hersenen daardoor kun je beter denken.

Vervolgens wordt er in elk hoofdstuk uitgelegd hoe je het beste met je hongergevoel om kunt gaan.. Bij concentratiehonger is het belangrijk dat je regelmatig beweegt, soms zorgt een wandeling van 5 minuten er al voor dat je hersenen weer voldoende energie krijgen, zonder wat te eten! Door te bewegen maken je spieren glycogeen vrij uit hun voorraden. Glycogeen is opgeslagen glucose. En Glucose is een brandstof voor je hersenen. Ook het eten kauwgum kan er voor zorgen dat je weer beter kunt nadenken, door de kauwende beweging van je kaakspieren stroomt er meer bloed naar je hersenen. Dit zijn pas een paar voorbeelden hoe je om kunt gaan met concentratiehonger.

Elk hoofdstuk wordt afgesloten met het kopje “duik dieper in je honger” in deze stukjes tekst lees je interessante informatie over ons lichaam en hoe het precies werkt.

Tot slot vertelt Marie – José over haar “gouden eetwijzer” een eetwijzer die zei al 12 jaar hanteert en nog altijd goed werkend is voor haarzelf en haar cliënten. Ze adviseert je om de tips eruit te pikken die voor jou helpen je honger in de hand te houden en je gewicht te beheersen.

Het boek wordt afgesloten met een aantal notitieregels en een boekenlijst. Deze boekenlijst kan jou helpen bij de invulling van je dagmenu.

Na het lezen van dit boek herken ik mezelf in veel soorten honger, en beter nog ik weet hoe ik ermee om kan gaan. Heel vaak sta je er niet bij stil, onbewust ga je eten en dit komt ons figuur niet altijd ten goede. Dit boek opent je ogen en laat zien dat je jouw honger gevoel op heel veel manieren kunt onderdrukken, super handig als je een mooi figuur wil of wil behouden.

Wil jij ook graag je honger leren herkennen en daarmee jouw ideale gewicht bereiken? Of ben je gewoon heel erg benieuwd naar de verschillende soorten honger die je kunt hebben? Dan is dit zeker een heel leuk en interessant boek.

Voor meer informatie over dit boek kun je kijken op: www.herkenjehonger.nl

Herken je honger